V O O R B E R E I D I N G – T I P S – P L A N N I N G
Bij het organiseren van jullie bruiloft komt veel kijken. Logisch, want het is geen dagelijks bezigheid. Graag denk ik met jullie mee en deel ik mijn tips die gebaseerd zijn op mijn ervaringen. Want zeker bij een bruiloft geldt, een goede voorbereiding is het halve werk…..
H E T B E G I N
Bij de meeste bruiloften begint de reportage bij het aankleden van de bruid. Indien mogelijk of gewenst worden ook de voorbereidingshandelingen van de bruidegom gefotografeerd. Tijdens de start van jullie mooiste dag merken jullie dan gelijk hoe onopgemerkt ik je toch vast weet te leggen. Het aankleden van het bruidspaar biedt mij de kans om kennis te maken met jullie dierbaren die op dat moment in huis aanwezig zijn. Mijn voorkeur gaat uit naar een lichte ruimte waar omgekleed kan worden. Simpelweg, omdat dit de mooiste plaatjes oplevert. Daarnaast zorgt een opgeruimde kamer voor rust wat jullie later ook terug zien op de foto’s.
J U L L I E O N T M O E T I N G
Dit moment kan voor ieder paar verschillend zijn maar vaak haalt de bruidegom de bruid op. Afhankelijk van het weer, is het meest praktisch om de ontmoeting buiten plaats te laten vinden, bijvoorbeeld in de tuin. De gang is krap om iedereen goed vast te kunnen leggen, niet de meest ideale plek dus.
D E F O T O S H O O T
Daar gaan we dan, op pad naar de locatie om foto’s te maken. Vooraf hebben we dit uitgebreid besproken en ik ben ruim van tevoren al op deze locatie geweest. Kortom, deze ongeveer 1,5 uur wordt voor jullie genieten van het moment. Zo mooi heb je je aanstaande vrouw of man nog nooit gezien. De liefde straalt van jullie af en dat weet ik uiteraard met mijn camera te vangen. Met hier en daar wat sturing van mij, wordt het een ontspannen setting. Want alles draait om jullie! Een eventueel kleedje voor het schoonhouden van de jurk of het recht leggen, wordt voor jullie geregeld.
Een binnen locatie is altijd nodig voor een plan B, dit kan een industriële setting zijn, een loods of hal, of een restaurant. Maar ik bestel vooraf de zon op jullie dag en tot nu toe is dat altijd goed uitgekomen. Meerdere fotoshoots is gebruikelijk, zoals tijdens zonsondergang. Ik maak graag gebruik van het warme licht om jullie dan te fotograferen.
C E R E M O N I E
Het officiële moment van de dag, de ceremonie. De aankomst van jullie doet vele harten sneller doen kloppen, eindelijk daar zijn ze! Prachtige momenten voor mij om de blikken van jullie gasten te vangen. Tijdens de ceremonie zal ik zo onopvallend mogelijk de plechtigheid fotograferen.
G R O E P S F O T O ‘ S
Als de felicitaties en het aansnijden van de taart vast gelegd is, is het moment voor familie, vrienden en kennissen om als groep op de foto te gaan met het net getrouwde bruidspaar. Ook het totale gezelschap wordt vaak op de foto gezet. Het zijn unieke momenten omdat iedereen erbij is. Om teleurstelling te voorkomen dat je iemand of een samenstelling niet op de foto is geweest, is het handig om een lijst te maken. Jullie stellen de groepen samen die jullie willen. Mocht er tijd over zijn kunnen er altijd nog andere samenstellingen op de foto gaan. Het zou een domper zijn dat in de hectiek jullie lieve nichtje vergeten wordt! Laat je dat dus niet overkomen. De ceremoniemeester is tijdens jullie dag in bezit van de lijst. En samen werken wij de lijst af. Afhankelijk van de grote van de lijst, gaat wel aardig wat tijd in zitten. Reken op minimaal een half uur tot een uur. Hieronder zie je overzicht van de veel voorkomende samenstellingen:
– de complete groep dag gasten
– bruidspaar, ouders bruid
– bruidspaar, familie bruid
– bruidspaar, ouders bruidegom
– bruidspaar, familie bruidegom
– bruidspaar, getuigen
– bruid met vrienden
– bruidegom met vrienden
– bruispaar met nichtjes/neefsjes/andere kinderen
H E T D I N E R
Mooie gedekte tafels, versiering, eigenlijk de hele entourage. Ik zal deze sfeerimpressie vastleggen met mooie detail en overzichtsfoto’s. Ook tijdens eventuele toespraken leg ik de reacties en jullie uitingen vast. In de tussentijd is er een mogelijkheid dat ik een aantal foto’s van de fotoshoot bewerk en in een presentatie weergeef voor de avondgasten of dat ik een bedankkaartje maak van éé van de foto’s die we vandaag gemaakt hebben. Met jullie aangeleverde tekst maak ik het bedank kaartje compleet. En verstuur ik het naar een drukkerij in de buurt.
H E T F E E S T
Aan het einde van de dag is het tijd om te feesten! Een openingswoord of dans fotografeer met gave flitstechnieken. Er is natuurlijk altijd de mogelijkheid om de gasten met hun dansmoves en de gezelligheid vast te leggen. Dat vind ik heel leuk om te doen! Jullie feesten verder en wij nemen afscheid.
O V E R I G E T I P S
* hebben jullie al nagedacht over een afspraak over social media? Willen jullie juist wel of juist niet op Facebook tijdens jullie dag?
* is de reistijd meegerekend in de planning?
* hebben jullie nagedacht over een 2de fotograaf?
Zijn jullie inmiddels benieuwd hoe zo’n complete dag er ongeveer uitziet in een trouwboek, kijk dan hier naar het demoboek of highlights van andere bruiloften